Hvad er Søgemaskineoptimering.

Har din forretning en fysisk location såsom en restaurant, café,butik, eller frisør – kan du højst sandsynligt få stor gavn af at kigge på lokal søgemaskineoptimering som også Bagel Me har gjort det.

SEO, eller Search Engine Optimization, som det hedder, er en finurlig størrelse og en, der skrives adskillige bøger om. The world wide web bliver overfaldet af stadig flere individer og virksomheder der gerne vil sætte deres præg på verden, og vi kæmper alle sammen om Google’s gunst. Selvom gunsten naturligvis kan købes for guld og diamanter er det dog oftest langt bedre at investere sin tid i det der hedder ”organisk” trafik til sin hjemmeside – den slags trafik, som man ikke kan betale sig fra.

Men hvad er det lige præcis der gør, at Express Pizza rankerer højere end Leif’s Pizzaria, når man spørger giganten til råds om takeaway på Nørrebro?

Selvom SEO er en videnskab i sig selv, er der mange forholdsvis simple ting man kan gøre, for at etablere et tættere kærlighedsforhold med Google. Vi forsøger her at give et par gode råd til både almindelig SEO og det, der kaldes lokal søgemaskineoptimering.

 

Hvordan virker Google?

Google blev oprettet i sin tid med visionen om at ”organisere verdens information og gøre den universelt tilgængelig og nyttig”. Det handler altså for Google om at give brugere information der er højst relevant i forhold til det, de leder efter.

SEO

Pixabay

Internettet består af over 60 milliarder individuelle sider, og Google har en såkaldt ”crawler” der følger links fra side til side og sorterer dem efter indhold, tema og en række andre faktorer. Al denne information lagres i Google’s indeks.

Når vi søger, går diverse algoritmer i gang med at prøve at forstå hvad det er, vi leder efter. Det kan være i form af autocomplete, synonymer, søgemetoder og andre forhold.

Næste skridt for Google er at rankere resultaterne alt efter de forskellige hjemmesiders kvalitet, indhold, relevans, nyhedsfaktor, kontekst og en række andre faktorer.

Alt dette sker jo naturligvis ekstremt hurtigt og bag lukkede døre.

For virksomheder der gerne vil findes, gælder det altså om at være relevante for dem, der leder efter den service eller det produkt, vi leverer.

Og hvordan gør vi os selv relevante? Lad os prøve at kigge lidt på forskellige former for SEO.

 

Hvilke former for SEO er relevant for mig som butik/forretningsejer med et fysisk sted?

Søgemaskineoptimering kan deles op på en række forskellige måder. Man snakker tit om to forskellige måder at opdele det på, nemlig on-page/off-page SEO og lokal/national SEO.

 

On-page/off-page

On-page SEO betyder søgemaskineoptimering på din egen side. Det kan for eksempel være:

  • Keyword optimering
  • Title tags
  • Meta descriptions
  • Indhold
  • URL struktur

 

Keyword optimering         

Der er mange ting, du kan gøre for at blive rankeret højere når folk søger på Google. Men for ikke at køre i blinde, er det en god idé at have gjort det klart, hvilke keywords du gerne vil optimere for.

Har du for eksempel et pizzaria i Århus der fokuserer på økologiske råvarer, vil du nok gerne rankere højt når pizza-hungrende Århusianere søger efter ”sund pizza”, ”lækker pizza”, ”Århus bedste pizza” eller ”økologisk pizza”. Det kan være en god ide at bruge et værktøj såsom Google Keyword Planner til at afklare, hvilke keywords der har potentiale for lige netop din forretning.

Det er smart at lave en forholdsvis dybdegående analyse af keywords før du går i gang, og dette kan være lidt af en proces i sig selv. Du kan enten få en professionel til at lave det, eller du kan prøve dig frem med Keyword Planner.

Det der er vigtigt for dig er at finde balancen mellem de ord, der er vigtige for netop din forretning (såsom ”bagel”, ”København”, og ”økologisk” hvis du har en økologisk bagelshop i København), samt det, som folk leder efter. Keyword Planner kan være et godt værktøj til at afdække, hvilke ord der bliver ledt efter, samt hvor mange der leder efter det.

Når du har fundet nogle ord, korte sætninger og vendinger i Keyword Planner er det også en god idé at tjekke, om du rent faktisk har en chance for at rankere for de ord. Hvis for eksempel ti kæmpestore virksomheder med masser af indekserede links, masser af indhold og generelt ”god SEO” dukker op når du søger på dine keywords, er chancen for at du kan rankere på første side for netop disse ord nok forholdsvis lille. Det er derfor en god idé at finde den balance mellem hvad du laver, hvad folk leder efter, samt hvor du har en chance for at rankere højt.

 

Title tags

SEO

Title tags er en af de vigtigste faktorer for din on-page SEO. Det er den tekst, der er overskriften på en hver side – samt den tekst, der forklarer både brugere og Google, hvad siden handler om:

Det er vigtigt at de keywords du gerne vil findes for, er i dine title tags – jo tættere keywords’ne er på title tags, des højere vil Google vægte det.

For at ændre i dine title tags skal du først have adgang til din hjemmeside. Hvis din hjemmeside er lavet i WordPress kan du selv ændre dem forholdsvis simpelt. Du gør det ved at gå ind på den side du vil ændre dit title tag til, og scrolle ned til boksen hvor der står ”Yoast SEO” (hvis du har dette plugin installeret, hvilke de fleste WordPress hjemmesider har). Her gør WordPress det nemt at ændre både title tags og meta descriptions..

Husk at title tags normalt bør være mellem 50-60 characters.

Har du ikke adgang til din hjemmeside kan du nemt bede din web editor om at ændre dine title tags. For at finde ud af hvad der allerede står, kan du lave en simpel Google søgning på din egen hjemmeside for at se alle de sider, Google har indekseret. Det gør du ved at skrive ”site:dinhjemmeside.dk” i Googles søgefelt. Så finder Google alle de sider på din hjemmeside, som den har indekseret, frem. Du kan nu gennemgå hvad der står, og sende ændringerne til din web editor.

Hvis nu jeg ville gøre dette for Shopbox’ hjemmeside ville det se sådan her ud:

SEO

Der kommer rigtig mange resultater frem på vores domæne grundet vores størrelse, men ejer du en lille café eller restaurant vil din hjemmeside højst sandsynligt have meget færre sider (og færre sider indekseret af Google). Medmindre du har hundredvis af sider er det derfor forholdsvis simpelt at gennemgå de sider, du har.

 

Meta descriptions

Meta descriptions er den beskrivelse af en side, der står under dens title tag:

SEO

Meta descriptions bør indeholde din hjemmesides keywords sammen med det, den enkelte side handler om – så er det for eksempel din kontakt side er det godt at skrive ord som ”kontakt os”, ”du kan finde os på adressen XXX” osv.

Det er også vigtigt for meta descriptions – hvis ikke endnu mere vigtigt end at have de rette ord ift søgemaskineoptimering – at ordene rent faktisk giver mening, samt at det indbyder til, at folk klikker på den. Hvis du dukker op på Google men der aldrig er nogen der klikker ind på din side, er det hele jo forgæves.

Du ændrer i dine meta descriptions på samme måde som du ændrer i title tags. Dine meta descriptions skal helst ikke være længere end 150 characters.

 

Indhold

Generelt er det vigtigt, at indholdet på din side er af høj kvalitet. Hvis du har installeret Google Analytics på din hjemmeside ved Google nemlig godt, hvor lang tid dine besøgere bruger på din hjemmeside – og dette kan også have noget at skulle have sagt i forhold til din SEO.

Det er derfor vigtigt, at du:

  1. Balancerer forventningerne af dine title tags og metadescriptions med det faktiske indhold af din side
  2. Har indhold der indeholder de samme keywords som dem, der er i sidens meta description
  3. Forsøger at give dine besøgere på hjemmesiden en form for værdi samt grund til at blive længere på siden

 

URL struktur

Kigger du på diverse URL’s på forskellige hjemmesider vil du nok finde ud af, at de fleste URL’s har noget at gøre med det indhold, der er at finde på siden. Dette er også vigtigt da Google netop kigger på URL’s som en faktor i, hvad enhver individuel side handler om. Har du for eksempel en side på din hjemmeside hvor du skriver om hvordan din forretning blev til, er det en god idé at URL’et til den side hedder noget i stil med dinhjemmeside.dk/vores-historie.

Der er utallige ting, man kan gøre for at gøre sin on-page SEO endnu bedre. Brian Dean fra Backlinko har en mere dybdegående guide til hvordan du kan optimere din hjemmeside for søgemaskiner. Artiklen indeholder en masse konkrete tiltag du kan gøre dig – og du finder den her.

 

Off-page SEO

Off-page SEO er de ting du kan gøre for at forbedre din SEO uden for din egen hjemmeside.

Det er tit associeret med det, der hedder link building. Når Googles algoritmer forsøger at finde ud af, hvad din hjemmeside handler om, spørger de nemlig ikke kun din hjemmeside, men også omverdenen til råds.

Et link udefra tæller som en slags ”stemme” og form for verificering fra en anden hjemmeside. Det er derfor smart at have links til din hjemmeside fra forskellige directories, forummer osv.

Endnu bedre er det at have links fra store, velrenommerede sider (jo flere besøgende den side med dit link på har, des mere værd er dette link).

Er du for eksempel blevet interviewet om din restaurant til AOK.dk, er det en god idé at spørge dem ad, om ikke de vil være søde at sætte et link til din hjemmeside der. Dette link er nemlig meget mere værd end et link, der kommer fra din fætters lampeforretnings hjemmeside.

Derudover kan sociale medier også være rigtig vigtigt for din søgemaskineoptimering. Får du god omtale og gode anmeldelser på din facebook side som leder til mere trafik – ja, så har dette også en god indflydelse.

 

 

National vs lokal SEO

Lokal SEO handler om at vise over for Google og dine potentielle kunder/gæster der leder online, at din forretning hører til et specifikt geografisk område. National SEO er oftere rettet mere generelt.

Google anvender noget der hedder “centroid bias” hvilket betyder, at den placerer en form for centrum i enhver by, og den geografiske beliggenhed af din forretning påvirker derfor også din SEO. Lad os nu sige at Google har Rådhuspladsen som centrum i København. Har du for eksempel en konkurrent der laver sushi i Nordvest og din sushi restaurant er ved Nørreport, vil du, alt andet lige, som udgangspunk rankere højere end din konkurrent.

Nogle af de ting du kan gøre for at rankere højere lokalt er:

  • Bruge din forretnings by som keyword på din hjemmeside
  • Nævne din by i en stor del af indholdet
  • Hvis du har flere locations, kan du lave en individuel side på din hjemmeside for hver af dine locations og så inkludere både byen samt de ord, du gerne vil findes for
  • Indsæt din forretnings NAT-information (Navn, Adresse, Telefonnummer) i forskellige anmeldelsessider og directories (som fx Yelp, Tripadvisor, AOK etc.)
  • Lave sider på sociale medier med tilsvarende NAT-information

Gør du en del ting for at forbedre din generelle SEO, vil din indsats højst sandsynligt også gavne din lokale SEO. Det kunne være ting som for eksempel link building, og indeksering, som er mere relateret til off-page SEO. Der er dog et par ting, som gør mere for din lokale SEO og som kan gøre en stor forskel.

Disse ting indeholder blandt andet:

  • Registrering af din virksomhed på Google
  • Citering og adresseoplysninger
  • Google Places profil
  • Anmeldelser på Google Places

Har du tid og/eller ressourcer til at investere i lokal SEO, kan du højst sandsynligt bevæge dig op foran mange af dine konkurrenter. Afhængig af, hvor mange mennesker der søger efter dine produkter kan det gøre en kæmpe forskel, hvorvidt du prioriterer din SEO i dit markedsføringsarbejde.

Har du brug for hjælp til SEO laver vi gratis og uforpligtende et tjek af din hjemmeside.Kontakt os via kontaktformularen.

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked